onsdag 1. mai 2013

Min lille førstemaitale om Ryanair, klær, sjokolade og is.

I dag er det 1. mai og flere steder i Østfold er det protester mot arbeidsforholdene i Ryanair. Først må jeg få si at jeg også mener at Ryanair bør gjøre en god del med måten de behandler sine ansatte (og innleide) på.
Det som imidlertid slår meg er hva vi ville ha sagt hvis fabrikken som produserte klærne våre lå på Rygge eller hvis det lå en cocoa-plantasje der. Når statsministeren går ut å sier at han ikke vil fly med Ryanair pga. arbeidsforholdene der, tenker han da på arbeidsforholdene til de som har produsert dressen hans? Arbeiderne i de aller fleste av klesfabrikken som produserer våre klær tør ikke drømme om å oppnå de arbeidsforholdene som er i Ryanair. 
Isen vi koser oss med etter at vi har protestert mot "slavekontraktene" inneholder høyst sannsynlig sjokolade som er høstet av ekte slaver. Barn som burde få lov til å gå på skole, men som kidnappes og ender opp som slaver på cocoa-plantasjene. Hvem bryr seg om det?
De sterkeste stemmesedlene du har finner du i lommeboka. Bruk dem når du vil endre verden, ikke bare rop ut over det som dukker opp rett foran deg og som det er behagelig å klage på. 
Jeg vet det ikke er lett, hvor skal vi finne klær som er rettferdig og bærekraftig produsert? Jeg klarer ikke å kjøpe de rette klærne hele tiden. Og hvor finner vi sjokolade som ikke er produsert av barneslaver? Det er ikke så mange Fairtrade-sjokoladene å velge mellom. 
Men vi må kreve endring. Kreve at de som produserer klærne våre har det bra. Kreve at de som arbeider på cocoa-plantasjene ikke er slaver, eller så får vi stå over å spise sjokolade eller is. De som kjenner meg vet at dette er tøffe ord fra min side, for jeg er så glade i både sjokolade og is. Men nå er det nok. Er ikke godsakene mine rettferdig lagd så får det være det samme.

God 1. mai alle sammen!

Klesfabrikken som raste sammen: http://www.dagbladet.no/2013/04/30/nyheter/bangladesh/utenriks/tekstilfabrikk/ulykke/26926978/

Barneslaveri på cocoa-plantasjene:
http://www.youtube.com/watch?v=ZNpwIzeyjKQ

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten