onsdag 14. juli 2010

Hvorfor voldtas det på Gatebil?

I min forrige blogg, som også ble trykket som leserinnlegg i onsdagens Rakkestad Avis, påpekte jeg hvor feil det var av avisen å betegne tre voldtekter under årets Gatebil arrangement som "et lite skår i gleden". På lederpass i samme avis imøtegikk Rakkestad Avis kritikken og sa at tre voldtekter er tre for mye. Jeg er glad for det, men forsatt er jeg ikke fornøyd. Nytt leserinnlegg er sendt:


Hvorfor voldtas det på Gatebil?

Jeg er glad for at Rakkestad Avis på lederplass i onsdagens avis klargjør sitt syn på voldtektene under Gatebil. Tre voldtekter – er tre for mye, står det og det er vi alle enige om. Mye tyder på at RA har begynt å forstå alvoret i dette, og jeg aner et håp om at de tar lærdom av dette.

Så leser jeg videre, og igjen forstår jeg at RA ikke har forstått det fulle alvoret i voldtektssakene under Gatebil. For videre på lederplass kan jeg lese: ”Vi tror ikke at voldtekter kommer av at gatebilfestivalen også består av lettkledde damer, hvor det er mye fokus på ”babes”.” Dette er etter min mening helt feil. Det er nettopp her mye av årsaken ligger!

På Gatebil legges alle forhold til rette for at overgrep kan skje, og det er grunnen til at det både i år og tidligere har vært utført en rekke overgrep der. Det er for lett å peke på overgriperen og si fy-fy-skamme-seg! Det er ikke så enkelt. Vi lever i et samfunn hvor det av forskjellig grunner finnes potensielle overgripere. Det er et faktum.

Gatebil bruker sine ”babes” i sin markedsføring av sitt arrangement. Dette vil også si at de tiltrekker seg potensielle overgripere. Under arrangementet er det en rekke punkter på programmet hvor ”babes” og andre jenter opptrer på en måte som både tenner overgriperens lyster og får overgriperen til å føle at behovene er ”legitime”. Til slutt er Gatebil en arena hvor overgriperen lett kan omsette sine lugubre lyster i handling. Lite klær, mange mørke områder og mye fyll gjør det rett og slett lett for en overgriper å voldta. Gatebil har, etter min mening, en stor del av ansvaret for at overgrepene foregår. Og hvis ikke Gatebil og vi andre tar inn over oss dette faktum har vi ingen mulighet til å komme dette til livs, og gjøre Gatebil til den festen det burde være for ALLE. Ingen som besøker Rakkestad og Gatebil skal måtte reise derfra med livet ødelagt!

- Fryktelig så moraliserende og sur Gjøby’n er da, er det sikkert mange som tenker nå. -Alle har jo en rett til å gjøre som de vil og kle seg som de vil uten at de av den grunn skal voldtas.

Som liberal er jeg helt enig i at alle skal få lov til å gjøre akkurat som de vil, så lenge de ikke skader andre. Og de skal få gjøre det uten å måtte oppleve negative konsekvenser av det heller, for eksempel ved å voldtas. Men det er i en ideell verden. Vi lever i den virkelige verden. Det at jeg som liberal mener at jeg skal kunne gå hvor jeg vil, og gjøre hva jeg vil, betyr ikke at jeg danser polka i et minefelt. Selv om det er feil å legge ut miner. Jeg må ta innover meg at verden er som den er. Det må Gatebil og Rakkestad Avis også.

Fortsatt god sommer!

Jan Tore Gjøby

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Blogglisten